woensdag 4 augustus 2010

Hmar

Tot ongeveer 1910 waren het woeste inboorlingen die bekend stonden als koppensnellers. Nu lachen ze er om: VL, Sang, James en nog meer luitjes van hier. Al deze mensen behoren tot de Hmar stam. Zij worden naar eigen zeggen achtergesteld door de Indische overheid. Wat daar exact van waar is, is lastig vast te stellen. Wel kan ik zien dat de wegen hier erg slecht zijn. Op sommige plaatsen is de staat van de National Highways letterlijk onbegaanbaar. Lopen dan maar.

Hond en peper
Wat ook fantastisch is dat ze 3 keer per dag voor mij koken. Ik heb namelijk erg veel geluk, omdat degene die verantwoordelijk is voor mijn verblijf een aantal jaren in een Marriot hotel heeft gewerkt.
Dat ze dat doen, is niet overdreven omdat hun eigen eetgewoontes nogal verschillen van de mijne. In al mijn dapperheid besloot ik ook een maaltijd mee te eten. Geloof me, dat was geen pretje. Ze eten scherp, hond, bot en rijst. Vooral rijst. Eigenlijk alleen rijst. En alles met hun handen, want bestek kennen ze niet.














Mentaliteit
Tot nu toe verloopt het project erg soepeltjes. Gesprekken met stakeholders lopen goed en daarbij zijn de Ratarc medewerkers erg enthousiast. Voor mij heeft armoede een heel nieuwe dimensie gekregen: mentaliteit. Armoede als self-fullfilling prophecy. Tragisch maar waar. Tijdens gesprekken krijg je af en toe de indruk dat ze zichzelf buiten spel zetten. "The Government should...." of "You are the one to improve our situation"
Het antwoord zou moeten zijn: onderwijs en scholing. RPC, de organisatie van het project, heeft ook scholen. De hoofdmeester had mij gevraagd of ik een les wilde verzorgen.
Prima. Het is lang geleden dat ik zoveel schuchterheid en discipline heb gezien. 40 tot 50 jeugdige luitjes van tussen de 17 en 19 jaar. Allemaal klaar voor de grote wereld. “Sir, what kind of education should we follow next?” Tja. Wel erg leuk om te doen trouwens.

Keep the city clean
Wanneer je hier door de straten loopt (tussen de vele fietstaxi’s, oude auto’s, en Tata-trucks) bekruipt je soms het gevoel: “ruim die t*ringzooi nou eens op” Het is werkelijk ongelooflijk dat je in een stad als Silchar een semi-bovengrondse riolering hebt. De drek ligt langs de weg de rotten, fietstaxi murmen zich door de zooi. Wel overal bordjes met de tekst: “keep the city clean”. Gelukkig, het begin is er.

What’s next?
Heb het erg naar mijn zin hier. Ik vlieg naar alle waarschijnlijkheid vrijdag naar Imphal (Manipur) om daar een ander deel van mijn project uit te voeren. Hou u op de hoogte!

9 opmerkingen:

Rudolf van der Helm zei

Welcome to the real world!

Anoniem zei

Ha Jan Ubbo,
leuk om weer wat van je te horen!
Dus lekker met de handen eten, en je staat zelfs voor de klas :)
Succes met al je bezigheden!
Groetjes van Sietske

Snooch zei

als ik dit lees weet ik niet of je Filippijnse training wel genoeg is geweest. Bevalt het een beetje daar?

Unknown zei

Toppertje

Anoniem zei

Hey´meester´ Jan Ubbo,leuk om je verhaal weer eens te lezen,ook leuk om te lezen dat je het er naar je zin hebt.Kun je het nog een beetje volhouden?Zullen we nog even een overlevingspakketje met Hollandse aardappels,wortelen,gehaktballen en toetjes toesturen?Je moet het tenslotte wel overleven.Hoe is het land?Warm?Heb je het idee dat je daar echt nuttige dingen kunt doen?Wel een heel andere wereld daar,denk ik.Heb je inmiddels ´Levende Hoop´al gelezen?Hier in Holland gaat het allemaal prima,de graanoogst staat voor de deur,nu is het nog wachten op mooi weer,we zitten midden in een wisselvallige periode.De aardappels zijn al voor een groot gedeelte geklapt en deze week zullen de andere aardappels ook wel geklapt en gespoten worden,we hebben nu een gebruikte loofklapper gekocht waar een rijenspuit al was opgebouwd.Ook hebben we een andere combine gekocht,een Claas Lexion460,een heel andere combine dan de 8080 die we hadden.De oogst lijkt wel heel goed,rond half juli hebben we fllink wat regen gehad,3 keer een bui van 20 a 25 mm achter elkaar.Dat was nog net op tijd anders was de oogst van de aardappels waarschijnlijk een ramp geworden.Nu kunnen we een goede tot zeer goede oogst verwachten,maar dit is niet in het hele land het geval!Ook de prijzen zijn op een goed niveau mede omdat er in het zuiden een lage opbrengst is met veel doorwas.De termijnmarkt voor consumptieaardappelen zit nu rond de 20 cent!We hebben wel veel werk gehad met het selecteren van de aardappels,vooral de Spunta,we hebben ze met veel pijn en moeite door de keuring gekregen zonder nacontrole.Ook andere rassen,Latona en Bintje hebben het nodige werk opgeleverd.Nu is het zondag en ik ben net terug uit de kerk,hoe is dat in INdia?Hebben ze daar ook christelijke kerken?Of worden ze gedoogd?Want niet overal in India is volgens mij godsdienstvrijheid?Doe je nog even de groeten aan mijn sponsorkinderen?Alvast bedankt!
Hartelijke groet en veel zegen en succes toegewenst met je bezigheden.Wiert Paul,en ook Frederiek en Menko natuurlijk!Doei!

Wilma zei

Hee JU, ben benieuwd wat voor wijsheid je 40-50 luitjes meegeeft, als je hun vraag over hun next education beantwoordt.

Met je handen eten, is die pannenlikjaargroepstraditie die onder enkelen van ons hoog werd gehouden toch een goede voorbereiding geweest.

Ga met God.

Wilma

Marith zei

Hé JU!

Hoe is het daar? Leuk om je verhalen te lezen. Je mist de aardappels zeker al? En het schone honk 4;)

Tof dat de projecten goed gaan!
Succes en veel plezier met alles!

Leanne zei

Goed om te lezen dat je het goed hebt daar! Scherp eten, poeh; je zit zeker flink te zweten daar ;)?!
Gods zegen! Liefs, Leanne

Jurjen zei

He JU
Mooie verhalen!Van de boemboe bij de c1000 begon je hier in NL al te zweten, ben benieuwd hoe je er daar uit ziet als je dat hete eten eet ;)
Geniet ervan!