donderdag 22 juli 2010

Noordoost-India

Mijn eerste aanraking met India was denk ik ergens hoog in de lucht. Vlak voor de landing loopt één van de stewardessen met een luchtverfrisser al spuitend van voor naar achteren door het vliegtuig. U mag zelf bedenken waar dit ritueel voor was. Ik zal eerlijk bekennen dat ik na 4 vliegetappes in 24 uur ook niet de friste meer was.

Afgezien van de standaard hassle is mijn reis naar Noordoost India goed verlopen. Ik werd vriendelijk ontvangen op het kantoor/campus van mijn organisatie. Ze zorgen goed voor mij en ik voelde me meteen thuis.

Inmiddels zijn de lijnen van mijn project uitgezet. Ik zal de nodige visits doen, daarnaast begeleid ik de ontwikkeling van een draft-business model en ondertussen maak ik een training voor de staf hier. Voor mij is dit een hele uitdaging omdat werkelijk niets vast staat of geregeld is. Bij nul beginnen dus. De eerste paar weken zal ik vooral luisteren en aansluiting maken met de mensen en projecten hier.

Een heel aantal van de staf hier hebben in een Red-Een-Kind-Huis gezeten. Het was voor mij voor het eerst dat ik zag wat hulp kan uitwerken. Eer aan wie de eer toekomt.

Ps: Ik zal eerlijk bekennen dat het regelmatig voorkomt dat mijn spellingscontrole automatisch verspringt naar Engels (Vs.)

7 opmerkingen:

Pooch zei

Weer terug in Claveria is alles weer terug naar normaal, maar ik mis toch regelmatig de Euro-Baker en het zegenen van alle mensen in de Jollibees bij binnenkomst...

Leanne zei

Het echt werk kan beginnen dus.. Succes!!

rolf zei

Mooi om te horen dat de ontvangst goed was! Altijd al gedacht dat indianen aardig waren ;)
Is het daar praktisch ook goed te doen met bijvoorbeeld het eten en slapen? Succes nog. Groetjes uit nederland, ps: k heb al een lekker dutje gedaan op je bank!

Rolf

Anoniem zei

Hoi Jan Ubbo,
We zitten hier bij tante Frederiek op haar verjaardag en hebben zojuist je weblog maar eens gelezen. Je hebt heel wat gezien en meegemaakt in de Filipijnen, Oom Wiert Paul herkende daarvan wel het een en ander.
Nu ben je in India begonnen met je hulpklus. We wensen je daarbij heel veel sterkte en Gods zegen. We hopen dat je iets kan bijdragen aan de ontwikkeling van het platteland zodat ze na jou vertrek er een beetje mee zijn opgeschoten. We hopen ook dat je het daar goed kunt vinden met de mensen met wie je moet samenwerken en dat deze ervaring je mag verrijken.
hartelijke groeten van oom Johan, Oma, oom WP, tante Fre, Marianne, Menko, en nog wat nichten en zussen.

Gerrit zei

Ha Jan!

Na terugkomst uit Schotland en geen internet thuis heb ik op de uni maar even de tijd genomen om je belevenissen door te nemen.
Veel gereisd zie ik. Succes met je bezigheden in situ India! Ik zal je belevenissen bijhouden.

Groet,
GerriK

FJvH zei

Ha Jan, goed bezig. Hoe is de vraag naar bonen in India? Prognose? Volgens mij is dat een goede mogelijkheid om hier in Mada dik aan de bonen te gaan en te exporteren naar jullie.. Opbrengst voor de boeren, wat denk je, al wat te doen na India? :)

Marien zei

Jan! Leuk om hier te lezen hoe het daar is. Nu in India echt aan de slag, de vakantie zit erop? Geniet ervan!(en blijf vooral bloggen!)